Omdat het Nederlands Film Festival 2016 vandaag van start is gegaan, met vrijdag 23 september de Dag van het scenario, trakteert Bladkant je op een selectie artikelen en video's over scenarioschrijven. Over het proces van de professionele scenarist, die werkt zonder al die tips uit 'Hoe schrijf ik een goed scenario'-boeken, die heen en weer slingert tussen plannen en zichzelf verrassen en die soms een dag kwijt is aan een .pdf naar FD converteren. Voor die scenarist spreken hieronder vijf collega's over de kunst en het ambacht. |
Steve Kaplan over personages creëren
Steve Kaplans website: "For years, Steve Kaplan has been the industry’s most sought-after expert on comedy. In addition to having taught at UCLA, NYU, Yale and other top universities, Steve Kaplan created the HBO Workspace, the HBO New Writers Program and was co-founder and Artistic Director of Manhattan Punch Line Theatre. He regularly serves as a consultant and script doctor to such companies as Dreamworks, Disney, HBO, Paramount, Touchstone and others.
In New York, Steve was co-founder and Artistic Director of Manhattan Punch Line Theatre, where he developed writers such as Peter Tolan (Analyze This, Finding Amanda), writer and producer David Crane(Friends, Joey, The Class), writer/producer Tracy Poust (Ugly Betty, Will & Grace), Michael Patrick King (The Comeback, Sex and The City, Will & Grace)."
In New York, Steve was co-founder and Artistic Director of Manhattan Punch Line Theatre, where he developed writers such as Peter Tolan (Analyze This, Finding Amanda), writer and producer David Crane(Friends, Joey, The Class), writer/producer Tracy Poust (Ugly Betty, Will & Grace), Michael Patrick King (The Comeback, Sex and The City, Will & Grace)."
Marc Veerkamp over het loslaten van scenarioconventies
"De redactie van het fameuze Franse filmtijdschrift Cahiers du Cinema riep onlangs op alle scenario-handboeken voor eeuwig dicht te slaan. Volgens het blad zou de cinema enorm opleven zonder dramaturgische dogma’s zoals het centrale conflict, de drie-akten structuur en de morele les van de hoofdpersoon. Maar hoe doe je dat; met de regels breken?"
Veerkamp daagt ons uit tot "een gedachte-experiment: wat gebeurt er als je de dramaturgische dogma’s loslaat? Als je het centrale conflict, de drie akten structuur en de morele les van de hoofdpersoon achterwege laat?"
Veerkamp daagt ons uit tot "een gedachte-experiment: wat gebeurt er als je de dramaturgische dogma’s loslaat? Als je het centrale conflict, de drie akten structuur en de morele les van de hoofdpersoon achterwege laat?"
John August (o.a. 'Big Fish') over .pdf naar final draft converteren
"Screenwriters often find themselves with PDF of a screenplay when what they actually need a Final Draft (.fdx) file that they can edit.
Some common scenarios:
There are basically three ways to convert from a PDF to Final Draft:"
Some common scenarios:
- Your hard drive crashed, and the only copy of your screenplay is an old PDF you sent to a friend.
- You’ve been hired to rewrite a project, but the producers only have a PDF of the script.
- The script only exists on paper. Now it’s been scanned to a PDF — but that still doesn’t get you a script you can edit.
There are basically three ways to convert from a PDF to Final Draft:"
|
Richard Walter over plannen versus jezelf verrassen
Richard Walters website: "Students from Richard’s screenwriting program at UCLA have written more than ten projects for Steven Spielberg alone, plus dozens of other Hollywood blockbusters and prestigious indie productions, including three recent Oscar winners for best screenplay: The Descendants, Milk and Sideways."