bladkant
  • BLADKANT
  • Het schrijfproces van
    • Het schrijfproces van Herman Koch
    • Het schrijfproces van Simon van der Geest
    • Het schrijfproces van Dirk van Weelden
    • Het schrijfproces van Kira Wuck
    • Het schrijfproces van Jolein Laarman
    • Het schrijfproces van Rob van Essen
    • Het schrijfproces van Ted van Lieshout
  • Over schrijven
  • Over schrijvers
  • Ver schrijven
  • Al schrijvende
  • De promohoek
  • Contact
  • Gratis abonnement
  • SPECIAL: De schaamte van de schrijver

over schrijven

Over schrijven, schrijftechnieken, het schrijfproces en aanverwante artikelen.

artikel indienen

over scenarioschrijven

21/9/2016

 

​Omdat het Nederlands Film Festival 2016 vandaag van start is gegaan, met vrijdag 23 september de Dag van het scenario, trakteert Bladkant je op een selectie artikelen en video's over scenarioschrijven.

Over het proces van de professionele scenarist, die werkt zonder al die tips uit 'Hoe schrijf ik een goed scenario'-boeken, die heen en weer slingert tussen plannen en zichzelf verrassen en die soms een dag kwijt is aan een .pdf naar FD converteren.

Voor die scenarist spreken hieronder vijf collega's over de kunst en het ambacht.
Picture


​Steve Kaplan over personages creëren

Steve Kaplans website: "For years, Steve Kaplan has been the industry’s most sought-after expert on comedy. In addition to having taught at UCLA, NYU, Yale and other top universities, Steve Kaplan created the HBO Workspace, the HBO New Writers Program and was co-founder and Artistic Director of Manhattan Punch Line Theatre. He regularly serves as a consultant and script doctor to such companies as Dreamworks, Disney, HBO, Paramount, Touchstone and others.

​In New York, Steve was co-founder and Artistic Director of Manhattan Punch Line Theatre, where he developed writers such as Peter Tolan (Analyze This, Finding Amanda), writer and producer David Crane(Friends, Joey, The Class), writer/producer Tracy Poust (Ugly Betty, Will & Grace), Michael Patrick King (The Comeback, Sex and The City, Will & Grace)."


Marc Veerkamp over het loslaten van scenarioconventies
​

"De redactie van het fameuze Franse filmtijdschrift Cahiers du Cinema riep onlangs op alle scenario-handboeken voor eeuwig dicht te slaan. Volgens het blad zou de cinema enorm opleven zonder dramaturgische dogma’s zoals het centrale conflict, de drie-akten structuur en de morele les van de hoofdpersoon. Maar hoe doe je dat; met de regels breken?"

Veerkamp daagt ons uit tot "een gedachte-experiment: wat gebeurt er als je de dramaturgische dogma’s loslaat? Als je het centrale conflict, de drie akten structuur en de morele les van de hoofdpersoon achterwege laat?"
Lees hier het hele artikel


​John August (o.a. 'Big Fish') over .pdf naar final draft converteren
​

"​Screenwriters often find themselves with PDF of a screenplay when what they actually need a Final Draft (.fdx) file that they can edit.
Some common scenarios:
  • Your hard drive crashed, and the only copy of your screenplay is an old PDF you sent to a friend.
  • You’ve been hired to rewrite a project, but the producers only have a PDF of the script.
  • The script only exists on paper. Now it’s been scanned to a PDF — but that still doesn’t get you a script you can edit.
However it happens, it happens a lot. Among my working screenwriter friends, it’s one of the questions I get most.
There are basically three ways to convert from a PDF to Final Draft:"
lees hier het hele artikel
Picture


​scenariste jolein laarman over haar schrijfproces

Jolein Laarman scenario's voor Nederlandse televisieseries (onder andere Ik ben Willem) en films, zoals Het zusje van Katia, waarvoor ze in 2008 een Gouden Kalf voor Beste Scenario won, Kauwboy, Tussenstand, In jouw naam,  Broos en Brozer.

"Het begin van een nieuw scenario kan op verschillende manieren ontstaan. Soms heb ik een steeds terugkerend beeld, scène of arena in gedachten, en is het verhaal nog niet duidelijk."
​

lees hier het hele artikel


​Richard Walter over plannen versus jezelf verrassen
​

Richard Walters website: "Students from Richard’s screenwriting program at UCLA have written more than ten projects for Steven Spielberg alone, plus dozens of other Hollywood blockbusters and prestigious indie productions, including three recent Oscar winners for best screenplay: The Descendants, Milk and Sideways."

Comments are closed.
    volg deze rubriek
    Bij Bladkant lappen we het aanbevolen maximum aantal woorden in een internet artikel aan onze laars. Schrijvers zijn goede lezers. Doe je best. //

    Categorieën

    All
    Anouk Smit
    De Schrijver
    Dialogen
    Don Duyns
    Jibbe Willems
    Personages
    Samenwerken
    Scenarioschrjven
    Schrijfproces
    Schrijftechnieken
    Taal

Powered by Create your own unique website with customizable templates.