het schrijfproces van herman koch
In de rubriek 'Het schrijfproces van' vertellen schrijvers over hun schrijfproces. Iedereen krijgt dezelfde vijf vragen voorgeschoteld:
Deze keer het schrijfproces van Herman Koch. |
HOE BEGIN JE TE SCHRIJVEN AAN IETS NIEUWS?
"Bij mij begint het bijna altijd met de eerste zin. In die eerste zin moet alles al zitten: het perspectief, de toon, of wat ik ook wel het DNA van het boek noem. Vanaf die eerste zin moet ik weten door wie het verhaal wordt verteld, hoe deze verteller 'praat', en wat hij wel en niet wil vertellen. Hoe hij zich tegenover de lezer voor wil doen, zou je ook kunnen zeggen."
|
|
TUSSEN WELKE BENADERINGEN SCHAKEL JIJ HEEN EN WEER GEDURENDE JE SCHRIJFPROCEs?
"In het begin ben ik alleen de schrijver die het verhaal op papier moet zien te krijgen. Liefst niet al te zeer bewust welke kant het opgaat, waar het over gaat etc. Daarna word ik de lezer van mijn eigen werk. De reacties van die lezer variëren van 'Jezus, wat een rotzooi!' tot 'Dat valt me eigenlijk best mee.'"
|
Wanneer weet je dat je werk af is?
"Als ik het gevoel krijg dat het boek nog niet 'volmaakt' is, dat er nog losse draadjes, rondslingerende verhaallijnen en raadsels in zitten, zonder dat je de behoefte voelt om dit nog allemaal op te gaan lossen."
Herman Koch is schrijver en televisiemaker (Jiskefet). Zijn roman Het diner (550.000 exemplaren verkocht) werd bekroond met de NS Publieksprijs 2009, is in zeventien landen verschenen en stond in de top 10 van The New York Times-bestsellerlijst. . Verder schreef hij onder andere de romans Korte geschiedenis van het bedrog en Red ons, Maria Montanelli en columns die gebundeld zijn in het boek De ideale schoonzoon. Van zijn nieuwste roman Zomerhuis met zwembad zijn inmiddels 250.000 exemplaren verkocht. Het werk van Herman Koch wordt uitgegeven door Ambo | Anthos.