De Promohoek
Wil je je boek, bundel, column of toneelstuk promoten? Leg maar in de promohoek.
- Stuur ons je (reeds uitgegeven) boek, bundel, dag-/week-/maandblad of toneelstuk, met op het titelblad in jouw handschrift: "Bladkant bedankt!"
- Email ons een foto van je boek, bundel, blad of stuk en een korte promotietekst.
de kus van een clown // Annemarie de Gee![]() Wie dit boek probeert te omschrijven, zou kunnen zeggen dat het een verhaal is over meneer Steeghuizen die een meisje aanrijdt. Of over Harman Pekman, die op de begrafenis van zijn vader een clown ontmoet. Of over Rosa, die van achteren wordt genomen door de vader van een vriendin. Je zou ook kunnen beweren dat dit alles niet belangrijk is. Dat De kus van een clown een koortsachtige trip is door ons eigen leven zoals we het niet vaak willen zien: banaal, triest en geestig. Een verhaal over de mens die verlossing zoekt van een dolgedraaid bestaan.
Annemarie de Gee (1987) debuteerde met het verhaalmozaïek Kamermensen, dat door Jaap Goedegebuure in Trouw werd uitgeroepen tot één van de beste debuten van 2012. Haar romandebuut De kus van een clown schreef De Gee met een beurs van het Nederlands Letterenfonds en werd uitgegeven door Uitgeverij Atlas Contact. 176 pagina’s | paperback €17,99 | ISBN 978 90 254 4574 4 | ook als e-book
![]() De nieuwe essaybundel Methoden tegen de helderheid bevat stukken die Jan J.B. Kuipers publiceerde in de periode 1989-2006 in o.a. Optima, Hollands Maandblad en Ballustrada. Een stoet van figuren uit de literatuurhistorie en ideeëngeschiedenis trekt erin voorbij: Frederik van Eeden sr., Pieter Jelles Troelstra, Max Stirner, Henry David Thoreau, Robert Graves, Mary Wollstonecraft, Napoleon, Germaine de Staël, Novalis, Michaël Bakoenin, Leopold von Sacher Masoch, Yukio Mishima en vele anderen. Motieven en thema’s als de miniatuur, de verbeelding, de historische sensatie en de jaren zestig spelen een grote rol.
De titel verwijst naar de romantische ‘versluiering van de werkelijkheid’. Kuipers bestrijdt in verschillende bijdragen de negatieve connotaties hiervan. Hij volgt het spoor van ‘dubbelzinnigheid, vervloeiing en transparantie’ terug tot preklassieke mythologische noties, en breekt een lans voor de regionen van het imaginaire. Deze dienen betreden te worden met de wapens van ironie en dubbelzinnigheid; het gaat uiteindelijk om ‘liegen met open vizier: het geneeskrachtige liegen van het zelfbewustzijn, de cultuur en de kunst’. Jan J.B. Kuipers (1953) publiceerde zo’n zestig boeken: zowel fictie als non-fictie, voor volwassenen en kinderen. Bij dezelfde uitgever (Liverse) verschenen De Put (literaire thriller, 2012), Een ramp van 5000 tekens (verhalen, 2013). Methoden tegen de helderheid | Jan J.B. Kuipers ISBN 978-90-76982-39-8, Paperback - 312 blz. - € 17.50 www.liverse.nl ‛Een zeer onderhoudend boek en een knappe prestatie.’ A.J.B. Sirks over Vrijheid, gelijkheid, broederschap van dezelfde auteur (Walburg Pers, 2013) We doen of er niets aan de hand is // John Toxopeus![]() “Mijn schoonmoeder bewonderde het kostuum dat ik aanhad. Ik zei dat ik regelmatig op bedrijfsbezoek ging en na de vakantie de cao-onderhandelingen bij Philips ging doen. Dat komt mooi uit, zei mijn schoonvader vanachter zijn krant. We zijn dringend toe aan een nieuwe wasmachine.”
Een wrange maar tevens humoristische roman over een man die bij de vakbond werkt waar hij aanvankelijk de ene na andere promotie maakt. Totdat hij hardhandig te maken krijgt met werkgevers en collega’s die hem met zijn beperkingen confronteren. Aan het eind van het boek telt hij letterlijk af naar zijn pensioen. John Toxopeus (Utrecht, 1946) studeerde arbeids- en organisatiepsychologie en was werkzaam als vakbondsbestuurder. Na zijn pensionering in 2002 begon hij met het schrijven van fictie en publiceerde in Nederlandse en Vlaamse literaire tijdschriften, waaronder De Brakke Hond, Deus ex Machina, Extaze, Kluger Hans, KortVerhaal, Passionate Magazine, en Tirade. In 2013 debuteerde hij met de verhalenbundel Desnoods met harde hand. Recensenten schreven over We doen of er niets aan de hand is: “Een boek waarin het dagelijks leven van een vakbondsbestuurder bijna filmisch wordt verwoord. Vakbondsliteratuur is op deze wijze niet eerder geschreven.” - Piet Hazenbosch (Vrienden van de Historie van de Vakbeweging) “John Toxopeus heeft een bijzonder en origineel boek geschreven.” - Vincent Terlouw (Passionate Platform) “Leest als Bomans Kopstukken of Woody Allans Louter Anarchie.” – Kim van de Wetering (8weekly) We doen of er niets aan de hand is, John Toxopeus, Uitgeverij de Brouwerij, prijs € 18,95. U kunt het boek hier bestellen. wie vleugels heeft // Gerrit Hoogstraaten![]() Psychologische roman waarin spel en werkelijkheid op fatale wijze met elkaar samenvallen…
‘Wie vleugels heeft’ is een roman die zich afspeelt in de coulissen van een amateur musicalgezelschap. Onder leiding van een nieuwe regisseur speelt de groep ‘Pippin’, een stuk van Stephen Schwartz en Roger O. Hirson. Een deel van de hoofdrol gaat naar de decorbouwer van de groep, die ook weleens als acteur wil meedoen. Al tijdens de repetities pakt dit verkeerd uit. Acteur en rol naderen elkaar in een gevaarlijk grensgebied tussen spel en werkelijkheid. Als de regisseur dan ook nog besluit een andere wending te geven aan het slot, is het drama compleet… De Buikschuiver // Cora Leek![]() Als een oude, vervuilde man in het ziekenhuis wordt opgenomen, blijft het lange tijd een raadsel waarom hij zich zo verwaarloosd heeft. De ontmoeting met de zevenjarige Gijs, die zijn opa in het ziekenhuis komt bezoeken, betekent het begin van een bijzondere vriendschap, waartegen zijn ouders aanvankelijk veel bezwaren hebben. De oude man en de jongen zijn allebei eenzaam en leven in een kleine, stille wereld. Door hun toevallige ontmoeting vinden ze tenslotte weer aansluiting bij hun omgeving, maar dat gaat niet zonder slag of stoot en heeft ook voor Gijs’ ouders gevolgen.
‘De buikschuiver’ laat zien hoe eenzaam mensen soms hun weg moeten zoeken, ook al wonen ze te midden van anderen. Door vooroordelen en vastgeroeste patronen kruipt iemand soms in zijn schulp en komt er niet meer zonder hulp uit. Die hulp kan letterlijk geboden worden of schuilen in kansen zoals toevallige ontmoetingen. het laatste jaar // dirk van weelden![]() De zomer van het verloren WK van 2010. Het is een jaar geleden dat Davids oude vriend Brent overleed. Als jongens droomden ze ervan schrijver te worden. Ze debuteerden samen, maar werden heel verschillende schrijvers met heel verschillende levens. Brents vroege dood en diens woede dat hij het anders had willen doen, roepen de vraag op: wat heb ik er van gemaakt, mijn schrijvend leven? Als er dan ook nog een wraakzuchtige figuur uit hun Groningse verleden opduikt, is ontwijken onmogelijk geworden. David moet in de zwarte spiegel van het verleden kijken.
Deze speelse en intieme roman is gebaseerd op Dirk van Weeldens vriendschap en samenwerking met Martin Bril (1959-2009). Liefdevol, onthullend, vindingrijk en bij vlagen rauw. niets en niemand // ivo bonthuis![]() Op het vliegveld in Parijs wacht Laura Innes tot er weer gevlogen zal worden. Beeldschermen tonen de brokstukken van het vliegtuig dat ze net heeft gemist. Het is de vraag of ze vanavond nog thuis zal komen. Het is de vraag of ze dat werkelijk wil. De familie Innes deed nooit aan ‘thuis’. Laura, Maxime en hun zoon Steven woonden overal en nergens, waren niemand verantwoording schuldig behalve elkaar. Ze zouden een leven lang in vrijheid schoonheid scheppen, en dat leek nog te gaan lukken ook. Totdat ze zich vestigden in Nederland. Waar uitzendwerk de familie ontwrichtte. Waar hun eigen wetten niets waard bleken te zijn.
In de vertrekterminal ontvangt Laura haar doodsbericht. En ineens is alles weer mogelijk. Niets en niemand is een indrukwekkende roman over de zin en onzin van kunst, traditie en loyaliteit. Ivo Bonthuis (1976) studeerde muziekwetenschap, maakte jarenlang theater, is redacteur en tekstschrijver. In 2008 won hij de Hollands Maandblad Schrijversbeurs en in 2010 verscheen zijn debuutroman Iedere dag in dienst van jou. Ivo Bonthuis woont en werkt in Parijs. Over Iedere dag in dienst van jou schreef de pers:
Strak Blauw // renée van marissing![]() Hoe houd je jezelf staande als het leven ongefilterd binnenkomt? Als alledaagse prikkels voelen als een bombardement? Waar kun je dan schuilen?
Door het bouwen van maquettes probeert kunstenaar Laura zichzelf te wapenen tegen de wereld, en als An in haar leven komt lijken de dingen op hun plek te vallen. Maar liefde biedt niet alleen een schuilplaats, het kan ook een wankel evenwicht verstoren. Langzaam maar zeker glijdt Laura af, tot alles in een nachtelijke trip volledig escaleert. Strak blauw is een literaire tour de force die vanaf de eerste bladzijde onder je huid kruipt en je niet meer loslaat tot aan de ijzingwekkende apotheose. "Strak blauw is een kleinood dat diepe indruk maakt. Van Marissing beschrijft een koppige, gedoemde zoektocht naar rust met een schijnbaar achteloze keuze voor de juiste beelden. Het boek knaagt nog lang na, omdat je blijft zitten met het besef wat een pooltocht het is, dat ding dat we dagelijks leven noemen." – Chris Keulemans "Wat gebeurt er als je alles hoort en ziet in een wereld zonder samenhang? Hoofdpersoon Laura wordt langzaam ‘tweedimensionaal’: ‘Een vrouw om tussen twee vingers op te pakken. Mee heen en weer te wapperen, tentoon te stellen, als voorbeeld van hoe het niet moet […]. Een ontroerend boek over een broos bestaan." – Trudy Dehue // |
|