het schrijfproces van Jolein Laarman
In de rubriek 'Het schrijfproces van' vertellen schrijvers over hun schrijfproces. Iedereen krijgt dezelfde vijf vragen voorgeschoteld:
|
HOE BEGIN JE TE SCHRIJVEN AAN IETS NIEUWS?"Het begin van een nieuw scenario kan op verschillende manieren ontstaan. Soms heb ik een steeds terugkerend beeld, scène of arena in gedachten, en is het verhaal nog niet duidelijk. En soms heb ik al een behoorlijk coherent verhaal in mijn hoofd voordat ik begin. In beide gevallen kom ik er eigenlijk al schrijvend achter wat ik precies wil vertellen en waarom. Het kan ook zijn dat een regisseur met een plan komt. Of we komen samen op een verhaal dat we allebei graag willen vertellen."
|
"In het geval van Brozer, de laatste film waaraan ik gewerkt heb, diende het zich heel anders aan. Vriendin Leonoor Pauw vertelde dat ze ongeneeslijk ziek was. Haar sterfproces werd het ongeschreven scenario van de film. Ik heb meegedacht, in plaats van geschreven, aan de film. Eens in de zoveel tijd hadden we (ik, Leonoor, Adelheid Roosen, Marnie Blok, Lieneke le Roux en Mijke de Jong) lange gesprekken over de aanstormende dood van Leonoor, over haar angsten, onze angsten, etc. Op basis van deze gesprekken schreven Mijke (de regisseur) en ik dan een soort stappenplan, een route voor de scènes. En op een gegeven moment hebben we dat ook losgelaten. Fictie werd realiteit. We moesten ons overgeven aan het ziekteverloop van Leonoor. Het is een prachtige film geworden."
|
|
Het is geen voorwaarde, maar naar de plek toe gaan waar het verhaal zich afspeelt en daar een tijdje zitten en schrijven geeft enorm veel inspiratie. Heel fijn, vooral als die plek de natuur is. Even ver weg van sociale en huishoudelijke beslommeringen, niets wat je steeds terughaalt naar de werkelijkheid van huis, gezin en een hond die uitgelaten moet worden."
|
|
Voor de recentelijk uitgekomen film Brozer (Producent: PRPL) componeerde Jolein Laarman mee aan het scenario, net als overigens aan de in 1997 uitgebrachte voorloper daarvan: Broos. Jolein schreef verder de scenario's voor Nederlandse televisieseries (onder andere Ik ben Willem) en films, zoals Het zusje van Katia, waarvoor ze in 2008 een Gouden Kalf voor Beste Scenario won, Kauwboy, Tussenstand en In jouw naam.