Dinsdag zag ik in een flits de vrouw waarop ik de moeder van Jelle ga baseren. Ik zag haar van een afstand. Ze zwaaide enthousiast en ik zwaaide enthousiast terug. Daar bleef het bij. Wij doen altijd erg vriendelijk tegen elkaar, maar ik heb het idee dat ze mij niet mag. Ik kan ook wel een paar minpunten van haar opnoemen.
Waarschijnlijk is het daarom zo lekker om een personage op haar te baseren. Het liefst zou ik helemaal losgaan bij het beschrijven van dit personage en alles lekker dicht bij de werkelijkheid houden. // Lees verder //
Waarschijnlijk is het daarom zo lekker om een personage op haar te baseren. Het liefst zou ik helemaal losgaan bij het beschrijven van dit personage en alles lekker dicht bij de werkelijkheid houden. // Lees verder //
Toch kijk ik daar mee uit. Ik zie haar regelmatig en wat als ze erachter komt dat ik een vrij irritant personage op basis van haar heb geschreven? Zou ze me confronteren? Wat zou ik terug moeten zeggen? Eigenlijk denk ik niet dat zij zich überhaupt interesseert voor wat ik doe en dat ik daar niet bang voor hoef te zijn. Maar stel dat iemand om haar heen haar daarop zou attenderen. |
|
Aan mijn debuut Afhaalmeisje ben ik vrij lang bezig geweest. Het is een beetje gebaseerd op mijn eigen jeugd. Toen ik begon te schrijven, heb ik namen van echte mensen gebruikt. Van vriendinnen, klasgenoten en leraren. Sommige namen heb ik later veranderd. Andere namen liet ik gewoon staan. Deels was het luiheid. Ik was zolang met het boek bezig en had geen zin me nog over die namen te buigen. Ik dacht ook: als iemand zich erin herkent, herkent ie zich erin, of daar nu letterlijk zijn naam staat of niet. En ergens kon ik mij toen nog niet voorstellen dat dit boek daadwerkelijk door mensen gelezen zou worden.
| Een aantal jaar geleden was er een reünie van de middelbare school. Mijn oude lerares Frans, ook een personage in Afhaalmeisje, sprak een hartig woordje met mij. Ik kon het niet maken om over 'echte' mensen te schrijven en ze letterlijk te benoemen. Ze hadden er vurig in de lerarenkamer over gediscussieerd. Ze vroeg of mijn volgende verhaal ook over de middelbare school zou gaan. Ik schudde mijn hoofd. 'Mooi,' zei ze. Ze wees met een waarschuwende vinger naar me en keek mij met giftige ogen aan. 'Want je kunt het niet maken!' |
Ik ben er niet op uit om mensen te kwetsen, dus ik heb vanaf dat moment nooit meer de werkelijke naam gebruikt van een personage. Aan de andere kant moet de angst om iemand te kwetsen je ook niet tegenhouden bepaalde dingen te schrijven.
In het jaar 2000 spande de ex-vrouw van Hans Dorrestijn een rechtszaak aan. Het ging om het boek Finale kwijting wat gebaseerd was op de ex-vrouw en hun huwelijk. De ex eiste een verbod op het boek, omdat zij vond dat zij en haar familie in een kwaad daglicht werden gesteld. De rechtbank besloot dat het boek niet werd verboden, omdat het boek duidelijk als roman werd gepresenteerd. We kunnen dus alles schrijven, zolang we het maar als 'roman' presenteren. De vraag is dus alleen wie je te vriend wil houden en wie niet.
Liesbeth //
In het jaar 2000 spande de ex-vrouw van Hans Dorrestijn een rechtszaak aan. Het ging om het boek Finale kwijting wat gebaseerd was op de ex-vrouw en hun huwelijk. De ex eiste een verbod op het boek, omdat zij vond dat zij en haar familie in een kwaad daglicht werden gesteld. De rechtbank besloot dat het boek niet werd verboden, omdat het boek duidelijk als roman werd gepresenteerd. We kunnen dus alles schrijven, zolang we het maar als 'roman' presenteren. De vraag is dus alleen wie je te vriend wil houden en wie niet.
Liesbeth //
Liesbeth Mende schrijft toneel, proza en werkt bij de thuiszorg. Ze won de Elle literatuurprijs in 2001.. In 2004 verscheen haar debuutroman Afhaalmeisje bij de Arbeiderspers. Verder verschenen er een aantal educatieve boeken en het prentenboek Eddie het biebmonster. In het najaar komt haar jeugdroman Blauw uit bij uitgeverij Gottmer. |