
Nu Blauw in de winkels ligt, is het tijd om het boek Guerrilla Marketing for Writers van Levinson, Frishman & Larsen uit de kast te halen. Een Amerikaanse bestseller over hoe je je boek zo kunt promoten, dat het ook een bestseller wordt. Ik neem het boek mee naar de voetbaltraining. Terwijl mijn jongste zoon aan het voetballen is, blader ik in Guerrilla Marketing.
Het boek staat vol lijstjes met 'guerrilla tactics'. Een voorbeeld: 'Leave a smile, you bussiness card and, if you can, a copy of your book with the receptionist at every radio and television show.' // Lees verder //
Het boek staat vol lijstjes met 'guerrilla tactics'. Een voorbeeld: 'Leave a smile, you bussiness card and, if you can, a copy of your book with the receptionist at every radio and television show.' // Lees verder //
Ik lees een hoofdstuk over Chérie Carter-Scott die dankzij Oprah Winfrey met haar boek If life is a game, these are the rules bovenaan de bestsellers lijst belandde. Ook hier weer een lijstje met punten waarom juist dat boek op dat moment zo goed scoorde. Chéri was een innemende persoon, het verhaal was goed, de omslag perfect, de lengte prima, het promotiebudget in orde. Oprah wijdde een show aan het boek en zei er fantastische dingen over, zoals: 'If you buy only one book this year, make it this one'. Alles klopte.
Handig die lijstjes, dat maakt het makkelijk het boek door te bladeren en hier en daar een stukje te lezen. Ik zie wel veel dezelfde dingen terug komen, investeer in jezelf, promoot jezelf, werk aan je netwerk, probeer op tv en radio te komen. Het boek is echt Amerikaans, schreeuwerig, dwingend en overdreven. En hoezeer je ook op alle punten mag overdrijven om je boek te verkopen, de inhoud van het boek mag niet overdreven zijn.
Handig die lijstjes, dat maakt het makkelijk het boek door te bladeren en hier en daar een stukje te lezen. Ik zie wel veel dezelfde dingen terug komen, investeer in jezelf, promoot jezelf, werk aan je netwerk, probeer op tv en radio te komen. Het boek is echt Amerikaans, schreeuwerig, dwingend en overdreven. En hoezeer je ook op alle punten mag overdrijven om je boek te verkopen, de inhoud van het boek mag niet overdreven zijn.
Het boek 100 dialogen dat ik samen met Bor en Paul Rooyackers schreef wordt binnenkort in Amerika uitgegeven. Het is een boek vol theaterdialogen, te gebruiken op toneelclubs en scholen. We kregen een email van de Amerikaanse uitgever met een vertaalde versie bijgevoegd vol commentaar. Of we daar nog even naar konden kijken. Bij de helft van de dialogen stond de vraag: 'can you tone this down?' Het woord poep mocht niet, het hebben van een rat als huisdier was ongeloofwaardig en illegaal, meisjes werden gegeneraliseerd en er werd te grove taal gebruikt. |
|
'We need to tone this language down for sure.'
Mensen, dit is theater, niet het echte leven! Zelfs een dialoog over twee mensen die een spelletje doen met kleuren kon volgens de uitgeverij niet door de beugel, we zouden hiermee mensen die kleurenblind zijn beledigen. Het advies: Tone down.
Maar gelukkig hoeven we ons bij Guerrilla Marketing niet in te houden. Gewoon nieuwe dingen bedenken die nog nooit gedaan zijn, een organisatie starten, een toer door Amerika plannen, leuke humor onder de knie krijgen, biografieën lezen, mentoren zoeken van wie je veel kunt opsteken en leren hoe je een perfect interview kunt geven. Nog een regel op pagina 75: 'And you must still find the time and energy to write books!' Ook dat nog. Ik moet het allemaal even laten bezinken, misschien het boek rustig, stukje voor stukje doorlezen. Er staan vast dingen in die bruikbaar zijn. Voor nu: I just need to tone down a little bit.
Liesbeth //
Mensen, dit is theater, niet het echte leven! Zelfs een dialoog over twee mensen die een spelletje doen met kleuren kon volgens de uitgeverij niet door de beugel, we zouden hiermee mensen die kleurenblind zijn beledigen. Het advies: Tone down.
Maar gelukkig hoeven we ons bij Guerrilla Marketing niet in te houden. Gewoon nieuwe dingen bedenken die nog nooit gedaan zijn, een organisatie starten, een toer door Amerika plannen, leuke humor onder de knie krijgen, biografieën lezen, mentoren zoeken van wie je veel kunt opsteken en leren hoe je een perfect interview kunt geven. Nog een regel op pagina 75: 'And you must still find the time and energy to write books!' Ook dat nog. Ik moet het allemaal even laten bezinken, misschien het boek rustig, stukje voor stukje doorlezen. Er staan vast dingen in die bruikbaar zijn. Voor nu: I just need to tone down a little bit.
Liesbeth //
Liesbeth Mende schrijft toneel, proza en werkt bij de thuiszorg. Ze won de Elle literatuurprijs in 2001. In 2004 verscheen haar debuutroman Afhaalmeisje bij de Arbeiderspers. Verder verschenen er een aantal educatieve boeken en het prentenboek Eddie het biebmonster. Gisteren is haar jeugdroman Blauw (uitgeverij Gottmer) uitgekomen. |